باربری در کرج, مقاله

کارهای زمان اسباب کشی

سیاهه اعمال به هنگام باربری و اسباب کشی به خانه جدید چیست؟ برای کارهای زمان اسباب کشی چه لوازمی نیاز است؟

لیست کارهای باربری که ممکن است فراموش کنید

کارهای زمان اسباب کشی مرحله اول:

آخرین باری که اسباب کشی کردیم، تمامی اقدامات لازم را انجام دادیم که آب و برق وصل باشد. البته  وقتی شما به شهری دیگر در قسمتی دیگر از کشور جابجا میشوید، این کار راحت نخواهد بود. با وجود اینکه ترتیب این کار را قبل از عزیمت داده بودیم و مطمئن بودیم که روشنایی کار میکند، وقتی رسیدیم متوجه شدیم که شرکت یک روز کامل در زمان مورد نظر اشتباه کرده است. بنابراین برای آنکه مطمئن شوید در خانه جدید خود به در و دیوار نمیخورید، از اقدامات لازم پس از جابجایی به یک منزل جدید مطلع شوید.

نظافت منزل پیش از بازکردن اسباب و اثاثیه

کارهای زمان اسباب کشی مرحله دوم:

هر زمان که به جای جدیدی میرویم، اولین کاری که انجام میدهیم توجه به تمام چیزهایی است که باید تمیز شوند. از آنجایی که معمولاً مسافت جابجایی کم نیست، معمولاً فرصت آن را نداریم که قبل از رسیدن وسایل محل را کاملاً تمیز کنیم. در عوض باید تمیزکاری را در کنار وسایل انجام دهیم که ایدهآل نخواهد بود ولی باز هم عملی است. فقط نیاز به کمی صبر بیشتر دارد.

وسایل را بچینید

کارهای زمان اسباب کشی مرحله سوم:

یکی از چیزهای فوقالعاده در اسباب کشی این است که فرصت آن را پیدا میکنید که در محلی جدید همه چیز را از اول شروع کنید و میتوانید با استفاده از نقشههای منزل فضای منحصر به فردی را ایجاد کنید که برایتان مفید باشد.

به کمک برخی از ابزارهای فوق العاده ی آنلاین، ایجاد این فضای فوقالعاده آسانتر هم خواهد شد. همانطور که در مقالات قبلی اشاره کردیم، در حال برنامهریزی برای اثاثکشی بعدیمان هستیم. و از آنجایی که از قبل دربارهی طراحی منزل جدید اطلاع داریم، شروع به انتخاب محل قرارگیری وسیله میکنیم.

بازکردن وسایل!

کارهای زمان اسباب کشی مرحله چهارم:

اگر شبیه من هستید و واقعاً علاقه ای به بازکردن وسایل ندارید، بنابراین درآوردن تمامی آن وسایل از جعبه ها میتواند برایتان یک کابوس شود. پس فکر خوبی است که برای این کار برنامه ریزی داشته باشید، در غیر این صورت هرگز انجام نمیشود. باید از ۶ ماه جلوتر جعبه ها را طبقه بندی کنید. بنابراین اولین قاعدهی کلی شامل سازماندهی است. اما چطور این کار انجام میشود؟ با این راهنما! کمدهایتان را سازماندهی کنید. وقتی که سرانجام به منزل جدیدتان میرسید، یک هیجان و آسودگی خاطر وجود دارد که سختترین قسمت اثاث کشی تمام شده است. اما بعد از آنکه فرصت دقت به فضاهای جدید اطراف خودتان که پر از جعبه های تمام نشدنی است را پیدا میکنید، این شور و شعف از بین خواهد رفت.

باید بدانیم که ما پس از آخرین اثاث کشی، هنوز هم داریم با جعبهها زندگی میکنیم. اما امروز بالاخره وقت آن را پیدا کردیم که جعبه ها را باز کرده و کمد اتاق خواب را مرتب کنیم. بعد باید از خانه بیرون میزدیم تا جداکننده های کمد و قفسه ها و صندوقهای اضافی را خریداری کنیم. بنابراین نصب آنها و قرار دادن هرچیز در جای مناسب از من وقت زیادی گرفت.

الان احساس بهتری داریم. شما هم همینطور خواهید شد… قول میدهیم!

لیستی از شماره های ضروری تهیه کنید

کارهای زمان اسباب کشی مرحله پنجم:

آخرین باری که به خانه ای جدید رفتیم، حدود 1000کیلومتر از خانواده خود دور شدیم. عادت نداشتیم که تنها زندگی کنیم، چه برسد به یک خانه ناآشنا و بدون وسایل. سه هفتهی دیگر طول میکشید که بقیه ی خانواده به ما ملحق شوند. بنابراین وقتی شنبه شب در ساعت ۳ بامداد صدایی را از در پشتی شنیدیم که انگار کسی میخواهد وارد شود، ترسیدیم و با ایستگاه پلیس محلی تماس گرفتیم. با اینکه پلیس هیچ مضنونی را پیدا نکرده و ما هم تا به امروز نمیدانیم که واقعاً کسی آنجا بوده یا دچار توهم شدیم، بدون شک از آمادگی خود در درستکردن لیستی از تماسهای اضطراری که روی یخچال نصب شده بود رضایت داشتیم. این کار همیشه باید اولین اقدام بعد از ورود به یک محله یا شهر جدید باشد، باید تمامی اعضای خانواده از محل لیست اطلاع داشته باشند.

رسیدهای اسباب کشی خود را جمع آوری کنید

کارهای زمان اسباب کشی مرحله ششم:

ایده خوبی است که هنگام اثاث کشی محض احتیاط تمامی رسیدها را نگهدارید تا بتوانید هزینه های جابجایی را حساب کنید. پس تا الان این کار را انجام ندادهاید، وقت آنست که همه رسیدها را جمع کرده و درباره هر آیتم چیزی بنویسید. چیزهایی که میتوانید حذف کنید را پیدا کرده و با استفاده از این راهنما فرآیند را با هزینهه ای اثاث کشی آغاز کنید.

همانطور که وسایل را باز میکنید، لیستی از اموال داشته باشید

کارهای زمان اسباب کشی مرحله هفتم:

یک قدم مهم پس از اثاث کشی داشتن لیستی از اموال منزل است. باید مطمئن شوید که تمامی وسایل بدون آسیب یا گمشدن به محل جدید منتقل شده اند.

نکات و پیشنهاداتی برای بازکردن

اگر شبیه من هستید، بسته بندی اسباب و اثاثیه میتواند برایتان یک کابوس شود و باید برای این کار برنامه ریزی داشته باشید، در غیراینصورت هرگز انجام نمیشود. باید از ۶ ماه جلوتر جعبه هایی که در اتاق اضافی، زیرزمین یا پارکینگ انبار کرده اید را طبقه بندی کنید. بنابراین اولین قاعده کلی شامل سازماندهی است.

زمان دوست شماست

اولین قانون طلایی بازکردن من این است که مطمئن شوم زمان کافی برای آن دارم. منظورم آخر هفته ها و بعدازظهرها نیست، گرچه برای برخی از افراد این زمانها کفایت میکند. منظور اختصاص زمان کافی برای بازکردن جعبه هاست. اگر برای این کار باید یک هفته از کار جدید خود مرخصی بگیرید، این کار را انجام دهید. اگر دارای فرزند هستید، به دنبال پرستاری باشید که در طول روز از آن مراقبت کند (ترجیحاً بیرون از خانه) تا بتوانید به کارهایتان برسید.

افرادی که نمیتوانند وقت خود را خالی کنند باید برای این کار برنامه ریزی داشته باشند. من معمولاً برنامه ی ساده ای دارم. مثلاً هر یک از اعضای خانواده باید در هر شب ۳ جعبه را باز کنند یا چیزی شبیه به آن. برنامه ای معقول و انجام شدنی داشته باشید و در عین حال طوری برنامه ریزی کنید که خیلی هم طول نکشد. در صورتی که با کودکان و نوجوانها کار میکنید، میتوانید از مشوق استفاده کنید. مثلاً پیتزا یا سینما در شب یا خرید بستنی، چیزی که برای رسیدن به هدف روزانه روی همه اثرگذار باشد.

آخرهفته ها را برای جعبه های سخت تر مانند ظروف (که معمولاً به شستشو نیاز دارند) یا قفسه ی ادویه جات که باید مرتب شود و یا وسایل پارکینگ کنار بگذارید. حتماً زمان آخر هفته ها را رزرو کنید، وظایفی را محول کنید که هر فرد بتواند انجام دهد و طبق برنامه جلو بروید. باز هم پاداش و انگیزه هایی را در نظر بگیرید.

در هر مرتبه وسایل یک اتاق را باز کنید

معمولاً این یک قانون طلایی است، زیرا کامل کردن یک اتاق بهتر از داشتن سه اتاق نصفه است. کاری که معمولاً انجام میدهیم اینست که کار اتاق خوابها را محدود به بعد از ظهر میکنیم و هر کدام مان به اتاق خود میرود و جعبه ها را باز میکند. به این صورت هر فرد میتواند وسایل شخصی خودش را مرتب کند و هر فرد خانواده در فضای شخصی خودش استقرار پیدا کند. این مسأله به خصوص برای کودکان و نوجوانان اهمیت دارد. اگر فرزندتان میتواند وسایل خودش را مرتب کند، این اجازه را به او بدهید و تشویقش کنید که به شخصی سازی فضاها بپردازند. این کار به فرآیند سکونت کمک میکند و باعث میشود که احساس راحتی بیشتری در مکان جدید داشته باشند.

من اتاقهای بزرگ و چند منظوره را برای آخرهفته ها نگه میدارم، باز هم با این فرض که زمان کافی برای بازکردن جعبه ها نداشته باشید. پیشنهاد میکنم که در آخرهفته ها کل خانواده به یک اتاق برسند یا اعضا به گروههای کوچکتری تقسیم شوند و هر گروه به یک فضا بپردازد. اینطوری کار کمی سرگرمکننده تر و قابل مدیریت میشود و کودکان میتوانند نظر خود را دربارهی محل قرارگیری وسایل اعلام کنند. باز هم این کار باعث ایجاد حس تعلق به خانه جدید شده و کودکان نیز احساس مشارکت خواهند کرد.

ضروریها، ضروری هستند

در مقاله های دیگر مسأله نیاز به یک جعبه ضروری عنوان شد. هر یک از اعضای خانواده باید یکی از این جعبه ها را داشته باشند و این جعبه از اولین جعبه هایی باشد که آن را باز میکنید. این امر هم به ساماندهی اسباب کشی کمک میکند و باعث میشود که بتوانید ابتدا وسایل ضروری را باز کنید و همچنین موجب میشود که شبهای اول در خانه جدید را کمی راحت تر سپری کنید.

همچنین میتوانید سایر جعبه ها را با راهنماهایی علامت گذارید. مانند «اول باز شود» برای وسایلی از آشپزخانه که فوراً به آنها احتیاج دارید. من حتی تا جایی پیش رفتم که دور یک جعبه روبان بستم تا اهمیت آن مشخص شود. وقتی که باربرهای حرفه ای داشته باشید، این مسأله به شما کمک خواهد کرد. تشخیص روبان قرمز راحت خواهد بود، بنابراین میتوانید به سرعت باربر را متوجه کنید که جعبهی مهم را کجا بگذارد. من این کار را برای وسایل آشپزخانه و سرویس بهداشتی انجام میدهم، چیزهایی که در جعبهی ضروری قرار ندارند ولی حاوی وسایلی است که در روزهای اول مورد نیاز هستند.

سایر وسایل ضروری شامل تخت ها و ملحفه هاست و جز اولین چیزهایی است که باید در کنار هم قرار گیرد تا از استراحت خوب در شب برخوردارشوید. اگر اطلاع دارید که دیروقت میرسید، روی تختهای بادی سرمایه گذاری کنید که به سرعت و راحتی باد میشوند و میتوانید بدون زحمت زیاد استراحت کنید.

ابتدا وسایل کدام اتاق را باز کنید

این سوال زیاد پرسیده میشود. پشنهاد میکنم که پس از بازکردن تختها و سایر وسایل ضروری، ابتدا به آشپزخانه بپردازید. آشپزخانه پیچیده ترین بخش بوده و وجود آن برای شکل دهی به زندگی خانواده ضروری است. هر چه سریعتر آشپزخانه را مرتب کنید، پول کمتری را صرف غذای بیرون و پیتزا خواهید کرد.

پیشنهاد میکنم که سپس اتاق خوابها را تکمیل کنید یا حداقل مطمئن شوید که لباسهای فصل باز و مرتب شدهاند. بچه ها به مدرسه میروند و شما هم سر کار خواهید رفت، بنابراین در صورتی که وسایل مورد نیاز به راحتی در دسترس باشند، در زمان و کارها صرفه جویی خواهد شد.

بدون شک سرویسهای بهداشتی مورد بعدی در لیست من هستند. البته در صورتی که پرده ی حمام، داروها و وسایل ضروری را در جعبه ضروری قرار داده باشید. در غیر اینصورت باید برخی از وسایل سرویس را قبل از پایان کار آشپزخانه باز کنید. دوباره باید گفت که اینها قانون نیستند و تنها پیشنهاداتی برای ساماندهی کارهاست.

اتاق هال و تلویزیون

برخی افراد اهمیت بیشتری برای این فضا نسبت به آشپزخانه قائل هستند. اشکالی هم ندارد، زیرا اینجا اتاقی است که خانواده دور هم در آن جمع میشوند و میتوانید پس از یک روز طولانی کارکردن به استراحت بپردازید. ما معمولاً کارهای اولیه را تقسیم میکنیم. حال باید ایده ای در مورد نحوه بازکردن وسایل داشته باشید. فکر کردن درباره مدیریت این کار نصف راه است. وقتی برای آن برنامه ریزی کنید خیلی هم بد به نظر نمیرسد، مگر نه؟ خب هنوز هم علاقهای به بازکردن وسایل ندارم، ولی قطعاً برای انجام آن بهتر شده ام.

پ‌ن: کارهای زمان اسباب کشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *